Vitathatatlan, hogy a 34 éves Ashton Kutcher színészi képességeit elismeri a szakma, ám kevesen tudják, hogy az iowai születésű sztár gázsijából nem városi terepjáró-kollekcióját építi, hanem e helyett megtakarításait 21. századi befektetőhöz méltóan, frissen induló technológiai cégek projektjeibe fekteti. Kiszemelt vállalatai között nem egy olyan projektet találunk, melyek idővel akár kinőhetik magukat és egy LinkedIn-, Facebook- vagy jelenleg a tőzsdére menetelhez a legközelebb álló Twitter-szerű sztorivá sarjadhatnak.
Kutcher nevét mostanság Steve Jobs életéről készülő film főszereplőjeként, az Apple néhai legendás vezetőjét megformáló színészként emlegetik. No, de nézzük csak meg, mi sarkallhatta a hollywoodi producereket arra, hogy a fiatal művészt válasszák Jobs hiteles „másává”.
Fókuszban az „appok”
Az amerikai előadó portfóliójában szinte kizárólag startupok szerepelnek, szűkebb befektetési szegmensként pedig a mobilalkalmazásokat említhetjük meg. Kutcher több tucat cég induló projektjeiben érdekelt, az alábbiakban csak a legnevesebbeket soroljuk fel. A legtöbb „app” Facebook-kompatibilis, tehát nem kell külön bepötyögni személyes adatainkat, hanem a közösségi oldalon rögzített információkat felhasználva egyszerűen csak „átregelünk” az adott alkalmazásba. Az invesztíciók nagyságát ismerjük, ám az nem publikus, hogy egyes ügyletein mekkorát szakított a színész.
Röviden a portfólióról
Kétségtelenül legsikeresebb befektetése Kutchernek a Skype. 2009-ben benne volt abban az üzleti angyalokat tömörítő csoportban, amely az akkor 2,75 milliárd dollár értékű telefonos szoftverbe fektetett. Tavaly a Microsoft mintegy 8 milliárd dollárért vette meg a Skype-ot.
Tán a legismertebb Kutcher fémjelezte alkalmazás viszont a Foursquare, ami valahol a GoogleMaps-et és Facebook-ot párosítja egymással. Az applikáció kvázi közösségi portálként üzemel, hiszen regisztráció után mindenki véleményezheti, és megoszthatja valamint meg is jelölheti a térképen az általa kedvelt vagy kevésbé kedvelt színházak, terek, éttermek, kocsmák vagy akár mozik listáját. A sikert hűen mutatja a letöltött felhasználók száma (20 millió), az immár 70 millió dollárt meghaladó kockázati tőkebefektetés és a techradar.com felmérése is, mely alapján a nyolcadik legkedveltebb alkalmazás olyan szoftverek után, mint a Facebook vagy a Hotmail androidos appjai.
Kutcher és társai 10,5 millió dollárt invesztáltak a Flipboard-projektbe is, melynek szlogenje („Your social magazine”) jól eltalálja a profilt. Témaszegmensekre bontva tudjuk böngészni a legfrissebb online vagy akár offline napilapokból érkező híreket. A céget az a Mike McCue irányítja, aki korábban a Microsoft és aTellMe egymilliárd dolláros tranzakcióját bonyolította le.
A színész üzleti érzékét a kiváló időzítés is mutatja, hogy ritka jövedelmező exit-stratégiával homorított a GroupMe kapcsán. A csoportos beszélgetések leghatékonyabb felületét biztosító alkalmazást, megalakulása után egy évvel, 2011 augusztusában vásárolta fel a Skype, mintegy 85 millió dollárért. Kutcher egyike volt a 12 millió dolláros tőkeinjekciót biztosító kockázati tőkések és üzleti angyalok brigádjának.
És akkor még nem is beszéltünk az egymillió dolláros befektetést elnyerő Hipmunkról, melyet csak most kezdi megismerni a „geek” felhasználótábor. A frissen piacra dobott alkalmazás az esztétikát és az adatvizualizációt helyezi előtérbe, attraktívan megjelenítve a legkedveltebb vendéglátóipari egységeket, idővel alapvető nyaralástervező eszközzé nőheti ki magát.
Gerilla marketing, csak nagyban
Kutchert a „Két pasi – meg egy kicsi” (Two and a Half Men) című amerikai TV-sorozatban is láthattuk. A színész nem zavartatta magát, és nézők millió előtt csapta fel laptopjának hátoldalát, teleragasztva a portfólióját alkotó cégek logójával.
Nem csak a mozivásznon lehet „látnok”
Egyszóval tudnánk mit tanulni a fiatal előadótól. Kimondottan jó üzleti érzékének köszönhetően nincs kizárva, hogy a jövőben tőzsdei vonatkozásban is olvashatunk róla úgy, mint egy sikeres befektető. Gondoljunk csak az Instagram esetére, melyet közvetlenül tőzsdére menetele előtt vásárolt meg a Facebook egymilliárd dollárért. Konkrét tőzsdei vonatkozása egyelőre Kutcher egyik cégének sincs, ám elképzelhető, hogy a bevezetőben is említett Facebook-hoz, a LinkedIn-hez vagy a Tripadvisor-hoz hasonlóan piacra dobják idővel a jelenleg csupán feltörekvő fázisban levő cégeket.
Persze nem állítjuk azt, hogy Steve Jobs karakterének alakítása közben nem kell színészkednie majd Kutchernek, viszont az mindenképpen örömteli, hogy egy ilyen ismert személyiséget „fertőzött meg” a Szilikon-völgy. Elképzelhető, hogy a technológiai startupok hatalmas dömpingjében hallani fogjuk még a nevét, hiszen előbb-utóbb, de inkább előbb újabb nagy IPO-hullámot indíthat el, seregnyi izgalmas tőzsdei céget adva az erre vágyó befektetőknek.
Utolsó kommentek